דף הבית » מדריך אימהות » איך זה היום בישראל להיות אמא או לא
להיות אמא או לא ישראל היום

איך זה היום בישראל להיות אמא או לא

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

ישראל היא מדינה שיש לה מערכת יחסים מסובכת עם מושג האימהות. החברה הישראלית היא פטריארכלית עמוקה ולעתים קרובות רואה בנשים את מקור הפיתוי והסכנה. ניתן לראות את המתח הזה בין אימהות לחברה בגישת ישראל להפלה, שניתן לבצע רק במקרים בהם נשקפת סיכון חיי האם. אחת הדרכים להסתכל על הנושא הזה היא מבעד לעדשה בינלאומית – בישראל אין תקן אחד למשמעות של אמא, אלא יש סטנדרטים שונים לגברים ולנשים. אפשר לראות את המושג להיות אמא גם כרעיון דתי – היהדות מגדירה את היהדות דרך הרעיון שאנשים נבראו בצלם אלוהים, ולכן כל בני האדם נחשבים לילדים של אלוהים. רעיון זה משתרע על האופן שבו הן רואות גם אמהות – אמהות נחשבות קדושות כי הן ילדו את ילדיהן. תפקידה של האם שמור לרוב לנשים בחברות הרואות בהן את היסוד של החברה, בעוד אבות נתפסים כספקים ומגינים.

איך זה מרגיש להיות אמא בישראל

להיות אמא בישראל זו משימה לא פשוטה. ישנם אתגרים רבים איתם מתמודדות אמהות כמו היעדר טיפול בילדים, שעות העבודה הארוכות והגבלות דתיות. ישראל היא מדינה דתית מאוד עם חוש ערכי משפחתי חזק. הממשלה העבירה חוקים להגנה על זכויות נשים ושוויון מגדרי בכלל. להיות אמא בישראל יכולה להיות מאתגרת אבל זו גם אחת החוויות הכי מתגמלות בחיים. להיות אמא בישראל זו חוויה מעניינת כי זה לא כמו בשום מקום אחר בעולם. זה ביתם של כל כך הרבה אנשים שיש להם כל כך הרבה אהבה לילדיהם, אבל יש גם חלק בקשיים והתמודדויות איתם מתמודדות אמהות מדי פעם.

אמהות המוגדרת על ידי היהדות

האם היהודייה היא ארכיטיפ שקיים כבר מאות שנים. האם היהודייה מתוארת לא פעם כאישה שיוצרת בית חם ומטפח, עם דגש על משפחה, מסורת וערכים. האם היהודייה מצטיירת לעתים קרובות כאידיאל בתרבותה, המגלמת את כל התכונות של אישה ואימא טובה. ארכיטיפ זה זכה לביקורת על היותו צר אופקים מדי ואינו מאפשר שינוי. ביהדות יש הרבה טקסים שאחריהם מגיעות אמהות יהודיות. חלקן לכאורה לא קשורות לאמהות אבל למעשה יש להן קשר חזק איתה. אמהות יהודית מוגדרת הן על ידי היבטיה הדתיים והן על ידי היבטיה התרבותיים. ההיבטים התרבותיים הם אלו שהכי גלויים לנו, כמו שמירת חגים או נוהג שמירת כשרות. ההיבט הדתי עדין יותר וכולל דברים כמו תפילה, צום ועלייה לרגל. אמהות ביהדות היא לא רק ללדת ילדים אלא גם להיות דוגמה טובה עבורם. זה אומר ללמד את הילדים שלך ערכים ומוסר טובים כדי שהם יוכלו לגדול להיות אנשים טובים בחברה

האם יהודים חייבים להביא ילדים לעולם?

התשובה לשאלה זו היא כן. היהדות דורשת מיהודים להביא ילדים לעולם. הדת היהודית מחייבת שלכל משפחה יהודית יהיה ילד אחד או שניים. זה חוק שניתן למצוא בתנ”ך ובתלמוד, שניהם טקסטים דתיים עתיקים ליהדות. זה גם חוק שנמצא בדתות אחרות כמו נצרות ואיסלאם. הסיבה לכך היא שהיהדות מאמינה שחשוב שאמונתם תמשיך ותצמח על ידי הצטרפות של אנשים חדשים לקהילה. כדי לעשות זאת, הם מאמינים שלכל יהודי צריך להיות לפחות ילד אחד.

מה היה תפקידה של האם ביהדות?

היהדות תמיד הייתה דת שמעריכה אמהות. אין חג יהודי שלא כולל את המילה “אמא”. חשוב גם להכיר את תפקידה של האם ביהדות שכן מדובר בתפקיד מורכב מאוד.

ביהדות, אמהות נתפסות כמעניקות חיים ומגינות על ילדיהן. הם אחראים לתת חיים ולטפח את ילדיהם עד שהם מגיעים לבגרות. בנוסף, אמהות נתפסות כמנהיגות במשפחותיהן משום שהן מקבלות החלטות כיצד לגדל את ילדיהן בהרמוניה עם ההלכה היהודית. תפקידה של האם מתחיל בילד הראשון ומסתיים כאשר הילד האחרון שלה מת.

צרו איתנו קשר

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן